Tuesday, November 30, 2010

Award dari saya untuk followers !






Salam..

Start ari ni,kepada semua follower blog

mira bley la amek award ni..

sebagai tanda penghargaan korang follow blog mira..

tapi ada syarat-syarat tau nak amek award ni..hehe

syarat-syarat nya adalah jawad soalan ni dlu..

a)nama manja korang ;P

b)hobi buat pe..

c)dan last skali umur brape..

~ jawab jujur tau ;P
ok..itu je soalan yang mira nak tanya..






tengs nadzirah





hehe tenkiu nadzirah bagi award ni..



cantik sangat-sangat..i love it..

anyway thanks tau..mira suke sangat-sangat..


dan ni soalan yg nadzirah nak :


a) Nama penuh & umur

~ Nur Amira Bt. Mat Hussin , 18 tahun


b) Nyata 3 lagu inggeris yang selalu anda dengar / suka

~ no promises
~ jump in
~ sexy naughty


c) Berikan kata-kata untuk si pemberi award

~ tenkiu banyak-banyak..cantik sangat award ni ;)





award utk yg terPILIH . .







Hey u all..


ari ni mira nak bagi AWARD
kepada blogger yang kiut miut..hehe


award ni mira baru wat 4 da 1st time..


tak tau la cantik ke tak..huhu


maklum baru pandai nak wat..


mira harap korang suka dengan award ni..
~ thank you . . sayang korang




yeehaaaa...hehe



4 da 1st mira dapat AWARD

dari cik Shefa kita ni..

time kasih banyak-banyak..hehe..

maklum la 1st time dapat award ni..

nanti mira pun nak bagi award juga la

kat blog-blog orang yang mira suka..

anyway thanks a lot shefa ! (^.^)v





Sunday, November 28, 2010

doa orang yg TERANIAYA..



“Wahai Tuhan Kami, berilah kami perasaan takut kepadamu yang dapat menghalang kami dari kemaksiatan dan berilah kami ketaatan kepadamua yang menyampaikan kami ke syurgamu, dan berilah dan berilah keyakinan yang memudahkan kami menghadapi bencana di dunia.”


“Wahai tuhan kami berilah kami kenikmatan pendengaran, penglihatan dan kekuatan tubuh badan selama hidup kami dan jadikanlah dia mewarisi kami dan berilah pembalasan kepada orang yang menzalimi kami. Dan tolonglah kami terhadap orang yang memusuhi kami.Dan janganlah engkau jadikan bencana bagi kami dalam ugama kami dan janganlah jadikan keduniaan sebesar-besar cita-citanya dami dan tidak sampai batasan ilmu kami. Dan janganlah Engkau biarkan orang yang tidak menaruh kasihan balas terhadap kami, dapat menguasai ke atas kami.”


“Wahai Tuhan kami, kami pohon perlindungna dengan nur kesucian engkau dan berkat kebersihan dan keagungan sifat jalal engkau, dari setiap yang datang waktu malam kecuali yang datang dengan baik.” “Wahai tuhan kami, engkaulah penolong kami, maka kepada engkau kami mohon pertolongna. Wahai tuhan kami, engkaulah tempat kami menyelamatkan diri, maka kepada engkaulah kami pohon selamat. Wahai tuhan bagilah kelemahan dan kehinaan yang mana segala tengkuk pembesar dunia.”


“Dan tunduk kepadanya segala urusan dan kebesaran raja-raja Firaun, selamatkan kami dari penghinaan dan hukuman siksamu, ketika malam atau siang, ketika kami tidur atau berada di suatu tempat. Tiada tuhan bagi kami melainkan engkau demi kebesaran wajah engkau dan kemuliaan kesucian engkau, hindarkanlah kami dari segala kejahatan hamba-hamba engkau, berilah kemudahan kepada kami dengan limpah kurnia dari engkau wahai tuhan yang maha pemurah.”


“Wahai Tuhan sama ada engkau lembutkan hati-hati mereka untuk kami sebagaimana kamu lembutkan besi untuk Nabi Daud, dan kamu menundukkan mereka seperti seperti kamu tundukkan bukit bukau, gunung ganang untuk Nabi Sulaiman atau pun kamu lipat balik rancnagan jahat mereka supaya berpatah balik ke atas mereka sendiri , dan kamu hancur leburkan pakatan mereka dan kacau bilaukan kumpulan mereka dan goncangkan pendirian mereka dan Ya Allah turunkan bendera mereka rapat ke bumi, Wahai Tuhan yang tetap hidup yang mentadbir urusan makhluknya, Wahai Tuhan yang mempunyai keagungna dan kemuliaan, sesungguhnya Engkau berkuasa di atas tiap-tiap sesuatu.”


“Ya Allah Tuhan kami, limpahkanlah rahmat ke atas junjungna kami Nabi Muhammad S.A.W yang dengannya dapat emngubati hati dan menjadikan penawar, menyihatkan badan yang menyembuhkannya, menjadi cahaya bagi pandangan mata dan menyinarkannnya dan limpahkanlah rahmat dan kesejahteraan kepada keluarga dan para sahabat baginda sekalian.” Ya Allah Ya tuhanku aku tak berdaya lagi utk menjaga agamaMU di Kelantan(Trengganu) kerana amat kuat serangan yg datang dari pelbagai cara. Oleh itu aku minta kepadaMU pertahankan agamaMU sebagaimana ENGKAU mempertahankan rumahMU dr serangan tentera abrahah.



~ Ya ALLAH..

Kau tenang kan lah perasaan ku ini..

jauhi lah aku daripada fitnah..





ya ALLAH , Kau lindungi lah hamba Mu ini..:(


huhuhu...

apa la nasib diri ku ini..

hanya ALLAH saja yg tau apa

yg terjadi pada hamba Nya ini..

betapa sakit nya hati ni bila ada

orang buat fitnah dekat kita..

mengata benda yg bukan-bukan..

tuduh yg bukan-bukan..

sampai memalukan aku di depan kawan-kawan..

apa salah aku sampai aku jadi mangsa pada

perempuan yg tak guna tu ! !

dah la serang aku kat FB..

malu di buat nya..







~ kepada member maliks & mira yg tengok blog ni ,

jangan la percaya dengan apa yg telah di katakan

oleh MALIKS MAMAT tu !!

tu bukannya Maliks yg aku kenal selama ni..

aku cam cara ayat tulisan yg dia post kt FB semalam..

orang tu sengaja nak musnah kan hidup aku ni..

orang tu dah tukar email & password Maliks..

orang tu sengaja nak malu kan aku kat membe-membe ni..

aku harap korang jangan salah faham dengan apa yg terjadi skarang ni..

orang yg salah akan mendapat balasan nya..

skrang aku dah tak aktifkan FB aku..

aku nak diamkan diri dulu..

kepala aku dah btul-btul dah pening dengan keadaan skrang ni..

aku harap korang faham ye.. :'-(








Saturday, November 27, 2010

yeaa..dah dapat header baru ;D




fuuhhh..

akhirnya ciap juga header ni

dah lame nak buat..tp tak sempat..

busy ckit..maklum la student katakan hikhik..

walau pe pun..komen ye header ni..

nanti bley la baiki lagi..

k la..ckup skadar entry yg ringkas..





Makanan yg dilarang utk pengantin perempuan


RASULULLAH S.A.W. ADAB UZ-ZIFAF Ahmad telah menceritakan :"Telah menceritakan kepada kami oleh 'Amru bin Hafsah dan Abu Naar dari Muhammad bin Al-Haitham dari Ishak bin Hanjih, dari Husaif dari Mujahid daripada Al-Khudri yang berkata : "Rasulullah s.a.w. telah berwasiat kepada Saidina Ali bin Abi Talib r.a di mana baginda telah bersabda : "Wahai Ali, bila pengantin perempuan masuk ke dalam rumahmu, maka (suruh ia) tanggalkan kasutnya ketika ia duduk dan (suruh ia) membasuh kedua-dua kakinya .


Maka sesungguhnya apabilakamu berbuat demikian Allah mengeluarkan tujuh puluh (70 ) jenis kefaqiran dari rumah kamu,! dan Allah s.w.t. menurunkan tujuh puluh ( 70 ) rahmat yang sentiasa menaungi di atas kepala pengantin sehingga sentiasa keberkatan itu meratai setiap penjuru rumahmu dan pengantin itu sejahtera dari penyakit gila, sawan (gila babi) dan sopak selama mana ia berada di dalam rumah tersebut. Laranglah pengantin itu daripada memakan dan meminum empat ( 4 ) jenis makanan ini pada minggu pertama perkahwinan iaitu :


1. Susu

2. Cuka

3. Coriander (Ketumbar)

4. Apple Masam


Saidina Ali r.a bertanya : "Wahai Rasulullah, mengapakah empat jenis makanan ini di larang..?"Baginda menjawab : "Kerana rahim perempuan itu kering dan sejuk, dengan sebab dari empat perkara (makanan) ini untuk menghalang dari dapat anak. Sesungguhnya tikar di penjuru rumah adalah lebih baik daripada perempuan yang tidak dapat anak.


"Saidina Ali r.a ! bertanya : "Wahai rasulullah, mengapakah cuka itu di larang..? (semasa haid dan semasa minggu pertama perkahwinan) ."Baginda menjawab : "Apabila ia minum cuka semasa haid, sesungguhnya haidnya itu tidak akan bersih selama-lamanya secara sempurna.


Mengenai Coriander (ketumbar) ia mengganggu haid di dalam perutnya dan menyukarkan kepadanya kelahiran .Tentang Apple masam, ia memotong haid sebelum masanya maka menjadikan haid itu berlalu begitu saja dengan sebabnya.""WAHAI ALI PELIHARALAH WASIATKU INI SEBAGAIMANA AKUTELAH MEMELIHARANYA DARI JIBRIL A.S."





Friday, November 26, 2010

bawa kau pergi . .



Bila ada didekatmu

Detak dadaku mengencang

Pesona indah di dirimu

Buat ku mabuk kepayang

Jalan panjang yang kita lalui

Bukanlah sebatas mimpi

Baru kini ku merasakan

Jatuh cinta sesungguhnya

Kau membuat jantung berdebar

Tubuhku bergetar

Saat dengar bisikanmu kasih

Senyummu selalu dihati

Sabarlah menanti

Ku kan bawa kau pergi

Cerita cinta para pujangga

Tak seindah kisah cinta kita

Dan takan ada yang bisa

Merangkainya dalam kata-kata

Kau membuat jantung berdebar

Tubuhku bergetar

Saat dengar bisikanmu kasih

Senyummu selalu dihati

Sabarlah menanti

Ku kan bawa kau

Ku kan bawa kau pergi




Wednesday, November 24, 2010

kita boleh menjadi TUNANGAN orang walau . .





Percaya atau x, kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Eh, itu memang normal bukan? Tapi, yang anda mungkin x tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:


Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.

Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.


Situasi yang dianggap pinangan:


"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"

"Kahwinlah dengan kita bila2"



Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.


Contoh:

"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"


Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.


Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.


Kita orang melayu time nak tunang duk bawang rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.


Persoalan ialah bila Ibu bapa xde. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang blh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.


Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti x baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu bodoh(x boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.





Haaa, adakah anda ternganga bila tiba2 tau anda sudah menjadi tunangan orang tanpa sedar?? Haaa, ayokkk, x tau. Hehehe.soo..jaga3....hahaha